Μπορεί κάποτε να φτάσει μια μέρα που τα ρομπότ θα μας εξοντώσουν; Πρόκειται για ένα ερώτημα που απασχολεί ολοένα και περισσότερο τους ευφυέστερους επιστήμονες και τα πιο επινοητικά μυαλά του χώρου της τεχνολογίας.
Οι καταιγιστικές εξελίξεις στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης – δηλαδή μηχανημάτων προγραμματισμένων να εκτελούν εργασίες που συνήθως απαιτούν ανθρωπινη ευφυία – πρόκειται να αλλάξουν δραματικά τους χώρους εργασίας μας και τον τρόπο που διασκεδάζουμε τα επόμενα χρόνια.
Φέτος, ένας κορυφαίος ακαδημαϊκός του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, ο καθηγητής Michael Wooldridge, προειδοποίησε τον πολιτικό κόσμο της χώρας του ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να «επαναστατήσει» ενάντια στην ανθρωπότητα. Σύμφωνα με τον ίδιο, σύντομα τα μηχανήματα θα είναι τόσο περίπλοκα που οι μηχανικοί οι οποίοι τα κατασκευάζουν δεν θα μπορούν να τα κατανοήσουν απόλυτα ούτε να προβλέψουν όλες τις εκφάνσεις της «συμπεριφοράς» τους.
Μία πρόσφατη εξέλιξη έρχεται να ενισχύσει αυτούς τους φόβους. Και αφορά ένα παιχνίδι σκακιού.
Σύμφωνα με την Daily Mail, το AlphaZero, ένα πρόγραμμα τεχνητής νοημοσύνης για υπολογιστές, αναδείχθηκε αυτόν τον μήνα παγκόσμιος πρωταθλητής σκακιού με τον πιο απόλυτο και σαρωτικό τροπο. Η νίκη του όχι μόνο κατατρόπωσε τον προηγούμενο κάτοχο του τίτλου, ένα άλλο σύστημα τεχνητής νοημοσύνης με ονομασία Stockfish 8, μέσα απο ένα μαραθώνιο 100 παιχνιδιών αλλά διαθέτει και μια ακόμη πιο τρομακτική διάσταση: Σε αντίθεση με προηγούμενα προγράμματα το AlphaZero δίδαξε μόνο του τον εαυτό του να παίζει σκάκι, σε μόλις 4 ώρες. Οι προγραμματιστές του τού έδωσαν απλά τους κανόνες και εισήγαγαν την εντολή ώστε να παίζει συνεχώς με τον εαυτό του, μέχρι να τελειοποιηθεί!
Με αυτόν τον τρόπο, το πρόγραμμα όχι μόνο συγκέντρωσε αστραπιαία γνώση για το παιχνίδι που ο άνθρωπος χρειάστηκε αιώνες να κατακτήσει αλλά ξεπέρασε κατά πολύ την επινοητικότητα όλων των παικτών που άγγιξαν ποτέ σκακιέρα!
Σε αυτά τα 240 λεπτά πρακτικής, το πρόγραμμα ανέπτυξε πρωτοφανείς τακτικές που δείχνουν πραγματικά άτρωτες και απέδειξε την τρομακτική ικανότητά του να επιβάλλεται της ανθρώπινης νοημοσύνης. Κάποιες από τις κινήσεις του που κέρδισαν τις παρτίδες δεν έχουν καταγραφεί ποτέ στους σχεδόν 15 αιώνες της ιστορίας του παιχνιδιού, όπως π.χ. η χρήση του βασιλιά ως επιθετικό πιόνι, όπως εξηγεί η Daily Mail. Κι όλα αυτα μέσω ενός crash course που στην ουσία πραγματοποίησε χωρίς καμία ανθρώπινη βοήθεια πέραν μιας απλής, αρχικής εντολής.
Ο Γκάρι Κασπάροβ, ο εξπέρ του σκακιού που νίκησε το supercomputer της IBM, Deep Blue, το 1997 παρά το γεγονός ότι αυτό είχε «φορτωθεί» με τις καλύτερες κινήσεις (μια τεχνολογία που μοιάζει απαρχαιωμένη σήμερα) είχε πει κάποτε ότι η «ικανότητα των μηχανημάτων να ξεπερνούν αιώνες ανθρώπινης γνώσης είναι ένα εργαλείο που θα αλλάξει τον κόσμο». Και πόσο δίκιο είχε…