Η στενή συνεργασία με την Ορθόδοξη Εκκλησία, η οποία έχει μακρόχρονη εμπειρία συνοδικότητας, θα είναι κρίσιμη στη συνοδική διαδικασία που δρομολόγησε ο Πάπας, δήλωσε ο πρόεδρος του Συμβουλίου για την Προώθηση της Χριστιανικής Ενότητας, Καρδινάλιος Κουρτ Κοχ.
Στην Αποστολική του προτροπή, Evangelii gaudium, ο Πάπας Φραγκίσκος «τόνισε ότι στον διάλογό μας με τους Ορθοδόξους, εμείς οι Καθολικοί έχουμε την ανταποδοτική δυνατότητα να μάθουμε λίγο περισσότερα για τη σημασία της επισκοπικής συλλογικότητας και την εμπειρία τους από συνοδικότητα», υπενθύμισε ο Κοχ σε συνέντευξή του στον Γερμανική εφημερίδα Tagespost.
«Ο Πάπας πάντα μας υπενθυμίζει ότι η σύνοδος δεν είναι κοινοβούλιο. Ενώ μια δημοκρατική διαδικασία χρησιμεύει πάνω απ' όλα για τον καθορισμό των πλειοψηφιών, η συνοδικότητα είναι μια πνευματική διαδικασία που στόχος της είναι να καθορίσει τι ενώνει τους Χριστιανούς στην πίστη, τον τρόπο ζωής και την κοινοτική πρακτική τους», εξήγησε ο Κοχ. «Για τον Πάπα Φραγκίσκο, η συνοδικότητα είναι επίσης πολύ στενά συνδεδεμένη με τη συμμετοχή όλων των πιστών στον ευαγγελισμό του σημερινού κόσμου».
Ο Κοχ ήταν πεπεισμένος ότι η μακρά εμπειρία της Ορθόδοξης Εκκλησίας στη συνοδικότητα σήμαινε ότι θα είχε πολλά να προσφέρει στην Καθολική Εκκλησία καθώς ξεκινούσε τη δική της συνοδική διαδικασία.
"Η Συνοδικότητα δεν ήταν απλώς ένα νέο και πρόσθετο ζήτημα που θα προστεθεί στα πολλά ζητήματα και προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Εκκλησία σήμερα", είπε ο Κοχ. Επρόκειτο για την ανανέωση της Εκκλησίας ακούγοντας ο ένας τον άλλον και το Άγιο Πνεύμα. «Η συνοδικότητα είναι σαν ένα νέο ζευγάρι γυαλιά ή να βλέπεις την πίστη και τα πιεστικά ερωτήματα του σήμερα με νέα μάτια και να ακούς τι έχει να μας πει το Άγιο Πνεύμα», ανέφερε ο Καρδινάλιος (υπεύθυνος της παπικής έδρας για τον διάλογο με τους Ορθοδόξους)...
Αυτό δεν σήμαινε αλλαγή δομών ή θεσμών, επεσήμανε. «Οι βασικές απαιτήσεις είναι η σιωπή και η προσευχή. Επί αιώνες, η πνευματική διάσταση έχει γίνει πάνω απ' όλα ορατή στον εορτασμό της Θείας Ευχαριστίας και στην ενθρόνιση του Ευαγγελικού Μηνύματος. Η πιο βαθιά ουσία μιας συνοδικής Εκκλησίας είναι η ευχαριστιακή σύναξη».
Αυτό το σημείο επαφής με την Ορθοδοξία ήταν καθοριστικής σημασίας. «Η θεμελιώδης αρχή του οικουμενικού διαλόγου συνίσταται στην ανταλλαγή δώρων, στο ότι μπορούμε να μάθουμε από άλλες Εκκλησίες – δηλαδή με την πεποίθηση ότι τα συγκεκριμένα χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος δεν δόθηκαν μόνο στις Χριστιανικές Εκκλησίες αλλά σε ολόκληρο τον Χριστιανισμό».
Ήδη, τον Ιανουάριο του τρέχοντος έτους, ο Κοχ επεσήμανε ότι η Καθολική Εκκλησία «πρέπει να αναγνωρίσει ότι δεν έχει ακόμη αναπτύξει εκείνον τον βαθμό συνοδικότητας στις εκκλησιαστικές της δομές που θα ήταν δυνατός και απαραίτητος» και ότι «μια αξιόπιστη σύνδεση μεταξύ της ιεραρχικής και της συνοδικής -κοινοτικής αρχής θα ευνοούσε την προώθηση του οικουμενικού διαλόγου με την Ορθοδοξία».
Ενώ το ζήτημα του παπικού πρωτείου υπήρξε σοβαρότατο εμπόδιο στον καθολικό-ορθόδοξο διάλογο, ο Κοχ προσπάθησε να ανατρέψει το ζήτημα.
«Η εμβάθυνση και η ενίσχυση της συνοδικότητας είναι μια σημαντική οικουμενική συμβολή της Καθολικής Εκκλησίας στην αναγνώριση της πρωτοκαθεδρίας του Επισκόπου της Ρώμης», υποστήριξε. «Η θεολογική και ποιμαντική προσπάθεια για τη συγκρότηση και τη ζωή μιας συνοδικής Εκκλησίας έχει επομένως μια εμπλουτιστική επίδραση στον οικουμενισμό, ορατή πάνω απ' όλα στον καθολικό-ορθόδοξο διάλογο - του οποίου το βασικό ζήτημα είναι η σχέση συνοδικότητας και πρωτείου. Γι' αυτό είναι πολύ επιθυμητό οι οικουμενικοί μας εταίροι να συμπεριληφθούν στην παγκόσμια Συνοδική Διαδικασία σε όλα τα επίπεδα».
Υπενθυμίζεται πως παλιότερα όπως είχε αποκαλύψει το ΠΕΝΤΑΠΟΣΤΑΓΜΑ
Επίσης ένα ακόμη ερώτημα που τίθεται είναι για τι είδους συνοδικότητα μιλούν οι Ρ/Καθολικοί όταν προ μηνών ο Πάπας για πρώτη φορά στην ιστορία όρισε γυναίκα στη