Η πολωνική κυβέρνηση αγόρασε έναντι 105 εκατομμυρίων δολαρίων τη συλλογή «Τσαρτορίσκι», 86.000 έργων, μεταξύ των οποίων και έργα των Λεονάρντο Ντα Βίντσι, Ρέμπραντ και Ρενουάρ
250.000 χειρόγραφα και έγγραφα της συλλογής που εκτίθονταν στο Ιδιωτικό Μουσείο Τσαρτορίσκι στην πόλη Κράκοβ, πέρασαν και αυτά στην κατοχή του πολωνικού κράτους.
Έπειτα από διαπραγματεύσεις που διήρκησαν μήνες, με τη συμφωνία που υπογράφηκε μεταξύ του υπουργού Πολιτισμού της Πολωνίας, Πιοτρ Γκλίνσκι, και του ιδιοκτήτη της συλλογής, Άνταμ Κάρολ Τσαρτορίσκι, ο οποίος κατάγεται από αριστοκρατική οικογένεια, η συλλογή πωλήθηκε σε τιμή πολύ πιο κάτω από την αξία της, που σύμφωνα με τις πληροφορίες ανέρχεται στα 2,4 δισεκατομμύρια δολάρια.
Ο Τσαρτορίσκι δήλωσε πως αποδεχόμενος την πρόταση της κυβέρνησης για τη συλλογή, έκανε δωρεά στο κράτος, και ότι αυτό ήταν δική του επιλογή. Μετά την πώληση των έργων, πολύ πιο κάτω από την αξία τους, παραιτήθηκε και το διοικητικό συμβούλιο Τσαρτορίσκι.
Μεταξύ των έργων της συλλογής συγκαταλέγεται και η «Κυρία με την ερμίνα» του Λεονάρντο ντα Βίντσι.
Το έργο, το οποίο χρονολογείται στον 15ο αιώνα, απεικονίζει νεαρή γυναίκα που κρατάει λευκή ερμίνα, ενώ η υψηλή καλλιτεχνική του αξία ενισχύεται και από το γεγονός ότι είναι ένας από τους τέσσερις γνωστούς πίνακες του αναγεννησιακού καλλιτέχνη που απεικονίζουν γυναικείες μορφές.
Η «Κυρία με την ερμίνα» είναι ένας μικρός πίνακας (ελαιογραφία σε ξύλο) που, σύμφωνα με τους ειδικούς, απεικονίζει τη Τσετσίλια Γκαλεράνι, την έφηβη ερωμένη του Λουδοβίκου Σφόρτσα, δούκα του Μιλάνου και ενός εκ πατρόνων του ντα Βίντσι. Η οικογένεια Τσαρτορίσκι αγόρασε το έργο στην Ιταλία το 1798 και εν συνεχεία το μετέφερε στην Πολωνία. Όταν οι ναζιστικές δυνάμεις εισέβαλαν στη χώρα, το 1939, το λαφυραγώγησαν, αλλά μετά το πέρας του πολέμου το έργο επιστράφηκε στους νόμιμους ιδιοκτήτες του.
Εκτός από το έργο του ντα Βίντσι, το οποίο αξίζει να σημειωθεί είναι ασφαλισμένο έναντι 350 εκατομμυρίων ευρώ, στη συλλογή περιλαμβάνεται ένας πίνακας του Ρέμπραντ, καθώς και σχέδια του Ρενουάρ.
Η ιστορία της συλλογής είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα, αφού ιδρύθηκε από την πριγκίπισσα Ιζαμπέλα Τσαρτορίσκα το 1801, σε μια προσπάθεια συγκέντρωσης, φύλαξης και διατήρησης πολωνικών και ευρωπαϊκών πινάκων ζωγραφικής, όταν η χώρα διαμελίστηκε από την Αυστρία, τη Ρωσία και την Πρωσία. Στο σκεπτικό της απόφασής του, το πολωνικό υπουργείο Πολιτισμού αναφέρει ότι με την αγορά των έργων τέχνης θέλει να διασφαλίσει ότι αυτά δεν θα φύγουν από την Πολωνία, ενδεχόμενο το οποίο δεν είναι απίθανο όσο ανήκουν στο Ίδρυμα των Πριγκίπων Τσαρτορίσκι, καθώς ο πρόεδρός του, πρίγκιπας Άνταμ Κάρολ Τσαρτορίσκι ζει σήμερα στο εξωτερικό.