Η «κάψα» των Τούρκων μουσουλμάνων να διαβάσουν το Κοράνι μέσα στην Αγιά Σοφιά, προφανώς τους απέτρεψε από το να παρατηρήσουν ότι μερικά από τα πλακάκια στο περιβάλλον του ναού, δεν ήταν αυθεντικά. Μπορεί εύκολα να γίνει αντιληπτή η έκπληξη των ανθρώπων του ναού, όταν πάνω στα πλακάκια, στην είσοδο του τάφου του σουλτάνου Σελίμ, βρέθηκε η επιγραφή «made in France, Sevres».
Σύμφωνα με τους ερευνητές και το διευθυντή του μουσείου, Χαϊρουλάχ Τζενγκίζ, αυτή ομάδα πλακιδίων πρέπει να αφαιρέθηκε κατά τη διάρκεια της βασιλείας του τελευταίου Οθωμανού σουλτάνου Αμπντουλ Χαμίτ Β', ο οποίος ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό για τις σφαγές μειονοτήτων.
«Μπορείτε να δείτε τη σφραγίδα ‘made in France, Sevres’, πίσω από τα πλακάκια», δήλωσε ο Τζενγκίζ, μιλώντας στο κρατικό πρακτορείο Anadolu.
Σύμφωνα με τον διευθυντή του μουσείου, ένα από τα δύο πλαίσια στις πλευρές της εισόδου του τάφου του σουλτάνου Σελίμ Β', του γιου του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπή, είναι απομίμηση των αρχικών πλακιδίων.
«Αυτά τα πλακάκια μεταφέρθηκαν στη Γαλλία για αποκατάσταση στη δεκαετία του 1890 από το Γάλλο, Albert Dorigny, ο οποίος ήρθε στην οθωμανική αυτοκρατορία ως οδοντίατρος. Αλλά δεν έχουν επιστρέψει. Αντίθετα, είχαν κατασκευαστεί πλακίδια απομίμησης στη Γαλλία και είχαν τοποθετηθεί στη θέση των αυθεντικών.
Τα αρχικά πλακάκια βρίσκονται στην αριστερή πλευρά. Μπορείτε να δείτε τη διαφορά μεταξύ των δύο πλαισίων. Αυτά τα πλακάκια είναι το πιο τέλειο παράδειγμα πλακιδίων του 16ου αιώνα», δήλωσε ο Τζενγκίζ, σχετικά με τα 60 πλακάκια στη δεξιά πλευρά του τάφου.
Ο Τζενγκίζ είπε ότι το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού είχε έρθει σε επαφή με το Υπουργείο Πολιτισμού της Γαλλίας για να επιστραφούν τα πλακάκια. «Αυτά τα πλακάκια έχουν εκτεθεί στο τμήμα «Τέχνες του Ισλάμ», του Μουσείου του Λούβρου στη Γαλλία, με αριθμό καταλόγου 3919/2-265. Πρόσφατα απομακρύνθηκαν πιθανότατα λόγω καταγγελιών», πρόσθεσε.
Ο Τζενγκίζ ανέφερε ότι η ιστορία για το λαθρεμπόριο των πλακιδίων παρουσιάζεται στα αγγλικά, τα γαλλικά και τα τουρκικά στην είσοδο του τάφου. «Αυτό που έγινε ήταν παράπτωμα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο θέλουμε ο κόσμος να γνωρίζει την κλοπή τέχνης με αυτές τις πινακίδες πληροφοριών», πρόσθεσε.
Ο Τζενγκίζ είπε ότι οι τάφοι έκλεισαν το 1925 και συνεπώς είχαν παραμεληθεί για πολύ καιρό.
"Μετά τη δεκαετία του 1990, οι τάφοι ανοίχτηκαν στους επισκέπτες και άρχισαν να αποκαθίστανται. Η αποκατάσταση πέντε τάφων ολοκληρώθηκε το 2009. Ανακάλυψε ότι αυτά τα πλακάκια ήταν απομιμήσεις κατά τη διάρκεια των έργων αποκατάστασης, καθώς μπορείτε εύκολα να δείτε το λογότυπο «made in France», γραμμένο πίσω από αυτά. Όταν κοιτάζετε τη διαφορά μεταξύ των δύο πλακιδίων δεξιά και αριστερά, μπορείτε να δείτε την ομορφιά των αρχικών. Τα χρώματα των άλλων έχουν ξεθωριάσει και όλα είναι ματ, επειδή είναι απομιμήσεις, παρόλο που ήταν εκεί για σχεδόν 100 χρόνια. Τα πρωτότυπα, τα οποία είναι 400 ετών, φαίνονται ολοκαίνουργια», είπε.
Ο Cengiz είπε επίσης ότι τα δύο πάνελ αποτελούνται από 60 κεραμίδια και τα ψεύτικα ήταν ένα ακριβές αντίγραφο του πρωτοτύπου. «Δεν είναι πολύ δύσκολο να τα αντιγράψουμε, αλλά καθώς περνούν τα χρόνια, αποκαλύπτουν πιο καθαρά την ιδιαιτερότητα τους. Ο Dorigny όχι μόνο έκλεψε αυτή την ομάδα πλακιδίων, μάλλον έκλεψε πολλά άλλα πλακάκια από μουσεία της Κωνσταντινούπολης, όπου είχε κάνει αποκαταστάσεις εκείνα τα χρόνια. Μπορούμε να το δούμε στα έγγραφα», δήλωσε ο Τζενγκίζ.