Του Γιώργου Πολύζου
Εάν υπάρχει ένα σημείο στη σύγχρονη Αθήνα που συνδυάζει με αρμονικό τρόπο την επαφή με την κλασσική αρχαιότητα, την ιστορική γνώση, την αγάπη για τον αθλητισμό, την σύγχρονη παγκόσμια ιστορία αλλά και τις νέες τεχνολογίες αυτό είναι μόνο ένα. Το Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας.
Βρίσκεται εντός του εμπορικού κέντρου Golden Hall, δίπλα από το Ολυμπιακό Αθλητικό Κέντρο Αθηνών, στο χώρο που το 2004 βρισκόταν το Διεθνές Κέντρο Ραδιοτηλεόρασης.
Ένα είδος… χρονοκάψουλας στην Αθήνα
Θα μπορούσαμε να πούμε ότι το Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας λειτουργεί και σαν ένα είδος… χρονοκάψουλας. Ο χώρος, αν και σύγχρονος και με μοντέρνο σχεδιασμό, παραπέμπει καλυμμένα στην αρχαιότητα. Στοιχείο που έχει λογική αφού με την είσοδο στους κυρίως χώρους ξεκινάει ένα ταξίδι, μία διήγηση της πορείας των Ολυμπιακών Αγώνων στο χρόνο, από την αρχαιότητα μέχρι το σήμερα.
Σε αυτό συμβάλλει και το γεγονός ότι στο Μουσείο υπάρχουν σειρά σπάνιων εκθεμάτων όπως το γραφείο του Δημήτριου Βικέλα, του ανθρώπου που μαζί με τον Πιερ ντε Κουμπερτέν οδήγησαν στην αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων ενώ υπήρξε και πρώτος πρόεδρος της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής.
Δήμος Αθηναίων: Στέκι πολιτισμού εγκαινιάστηκε στη γειτονιά του Αγίου Παύλου
Προσωπικά αντικείμενα αθλητών, μετάλλια, έγγραφα συμμετεχόντων σε προηγούμενους Αγώνες, οι δάδες που χρησιμοποιήθηκαν στις τελετές έναρξης συμπληρώνουν την εικόνα. Ξεχωριστή θέση κατέχουν τμήματα των στολών και του εξοπλισμού που χρησιμοποιήθηκε στην τελετή έναρξης των Αγώνων της Αθήνας, το 2004.
Ιδιαίτερο σημείο αναφοράς φυσικά οι ελληνικές διοργανώσεις (αρχαία Ολυμπία, Αθήνα 1896, Αθήνα 2004) και οι Έλληνες αθλητές που αναδεικνύονται μέσα από μεγάλους σταθμούς της έκθεσης που προσομοιάζουν τα αντίστοιχα στάδια όπου πραγματοποιήθηκαν τα σημαντικά αυτά αθλητικά γεγονότα.
Η Μόνιμη Έκθεση
Στη Μόνιμη Έκθεση του Μουσείου ο επισκέπτης μαθαίνει για την καταγωγή και την ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων με μια χρονολογική αφήγηση, μέσα από την οποία αναδεικνύονται οι τρεις μεγάλοι ελληνικοί σταθμοί: η γέννηση, η αναβίωση και η επιστροφή των Αγώνων στην Ελλάδα.
Μέσα από διαδραστικά εκθέματα και αυθεντικά τεκμήρια παρουσιάζονται οι αρχές, οι αξίες, η δομή του Διεθνούς Ολυμπιακού Κινήματος, οι οργανισμοί και τα ιδρύματα, τα αθλήματα και οι ίδιοι οι αθλητές.
Από τους πρώιμους αγώνες της αρχαιότητας στην καθιέρωση των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αρχαία Ολυμπία, στην προσπάθεια αναβίωσής τους στη σύγχρονη εποχή, στους Αγώνες του 1896 μέχρι το σύγχρονο Ολυμπιακό κίνημα. Μεγάλο ταξίδι και σίγουρα ενδιαφέρον.
Ο παράγοντας τεχνολογία
Ένα στοιχείο που διαφοροποιεί τη Μόνιμη Έκθεση του Ολυμπιακού Μουσείου Αθήνας είναι η εφαρμογή του «AR Companion», δηλαδή μία εφαρμογή Επαυξημένης Πραγματικότητας η οποία δίνει τη δυνατότητα στους επισκέπτες να ανακαλύψουν περισσότερες πληροφορίες σχετικές με εκθέματα, αλλά και αξιομνημόνευτες Ολυμπιακές ιστορίες.
Κατά την περιήγηση μέσα στη Μόνιμη Έκθεση, ο επισκέπτης καλείται να εντοπίσει τις ειδικές σημάνσεις (AR Markers) και, χρησιμοποιώντας την τεχνολογία Επαυξημένης Πραγματικότητας της εφαρμογής, να αποκαλύψει στη συσκευή του την πληροφορία και το multimedia υλικό που κρύβουν πίσω τους.
Η εφαρμογή δεν απαιτεί από τον επισκέπτη να δημιουργήσει προφίλ χρήστη και μπορεί να διαγραφεί από τη συσκευή του μετά την επίσκεψη στο Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το Μουσείο εστιάζει στην συνεχή καινοτομία και στη δημιουργία διαδραστικών εκθεμάτων μέσα από τα οποία αναδεικνύεται ο εκπαιδευτικός του ρόλος και βελτιώνεται η εμπειρία των επισκεπτών του.
Αθήνα–Θεσσαλονίκη σε 3,5 ώρες υπόσχονται οι Ιταλοί της ΤΡΑΙΝΟΣΕ-Πότε θα ξεκινήσει το σχέδιο
Χαρακτηριστικό είναι ότι τρεις από τις παραγωγές του Μουσείου, η εισαγωγική εγκατάσταση «Επίσκεψη στο Παρελθόν», ο διαδραστικός χάρτης «Ταξίδι στην Ολυμπία» και το flip book «Ολυμπιακή Χάρτα» που περιλαμβάνει φυσικά και ψηφιακά χαρακτηριστικά, αποτελέσαν μαζί μια υποψηφιότητα που βραβεύτηκε στα Ermis Awards 2022 στην κατηγορία Production και υποκατηγορία Set Constructions & Event Branding με Χρυσό Βραβείο.
Παράλληλα το flip book «Ολυμπιακή Χάρτα» κέρδισε και το Ασημένιο Βραβείο Ermis στην κατηγορία Digital Craft και υποκατηγορία «’Innovative Use of Tech».
Το Μουσείο διαθέτει πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό, από βίντεο, animation, συνεντεύξεις και γραφιστικές απεικονίσεις, μέχρι οθόνες προβολής και διαδραστικές εφαρμογές που δίνουν στον επισκέπτη «τη σπίθα που πυροδοτεί το συναίσθημα». Χάρη σε όλα αυτά αλλά και τις φουτουριστικές εφαρμογές Augmented Reality, το flash back στο χρόνο γίνεται ένα γοητευτικό ταξίδι στην Ιστορία.
Επιπρόσθετα, τo Μουσείο υιοθετεί τεχνικές ψυχαγωγικής εκμάθησης, προσφέροντας μια πληθώρα εκθεσιακών και ερμηνευτικών μέσων, αντίγραφα από διεθνείς συλλογές, διαδραστικά εκθέματα (υβριδικά και ψηφιακά) και εγκαταστάσεις με πρωτότυπα τεκμήρια και κειμήλια, που κλιμακώνονται από το αρχαίο παρελθόν στο φαντασμαγορικό παρόν, συγκροτώντας μια μοναδική βιωματική εμπειρία.
«Κοινός Τόπος»… Ιστορίας και Επαυξημένης Πραγματικότητας
Στην Αίθουσα Εκδηλώσεων του Μουσείου υπάρχει το έργο «Αρχαία Ολυμπία: Κοινός Τόπος», αποτέλεσμα της συνεργασίας μεταξύ του Υπουργείου Πολιτισμού και της Microsoft, το οποίο αξιοποιεί την Τεχνητή Νοημοσύνη και την Επαυξημένη Πραγματικότητα για την ψηφιακή διατήρηση και αποκατάσταση του αρχαιολογικού χώρου της Αρχαίας Ολυμπίας.
Στην ουσία πρόκειται για μία έκθεση mixed reality στην οποία ο επισκέπτης μπορεί να περιηγηθεί και να εξερευνήσει ψηφιακά την Αρχαία Ολυμπία όπως αυτή ήταν στην ακμή της, τον 2ο αιώνα μ.Χ.
Ο επισκέπτης, φορώντας τη μάσκα mixed reality HoloLens της Microsoft, έχει την ευκαιρία να δει μπροστά στα μάτια του τον ιππόδρομο, τους ναούς της Ήρας και του Δία, το εργαστήριο του Φειδία, και φυσικά το χρυσελεφάντινο άγαλμα του Δία με τα μνημεία να ανασυντίθενται με ρεαλιστικό τρόπο. Ειδικά το άγαλμα του Δία θα το δείτε να… ορθώνεται μπροστά σας αποκαλύπτοντας όλο το μέγεθος της μεγαλοπρέπειάς του. Συγχρόνως ακούει την περιγραφή, την ιστορία και την εξέλιξη των όσων βλέπει.
Απάντηση της Αθήνας στην Άγκυρα: «Αβάσιμες και αναληθείς οι τουρκικές κατηγορίες περί υπόθαλψης τρομοκρατών»
Η έκθεση περιλαμβάνει συνολικά τρεις σταθμούς ψηφιακής περιήγησης και εξερεύνησης: τη διαδραστική θέαση 27 μνημείων του ιερού χώρου σε πραγματική κλίμακα, μέσω εφαρμογής Επαυξημένης Πραγματικότητας, μια μεγάλη προβολή περιήγησης στην ψηφιοποιημένη Αρχαία Ολυμπία, και ολόκληρη την τρισδιάστατη διαδραστική αναπαράσταση του «κοινού τόπου» της Αρχαίας Ολυμπίας, μέσα από τις οθόνες υπολογιστών τελευταίας τεχνολογίας.
Σημειώνεται ότι για την ψηφιακή περιήγηση υπάρχει ηλικιακό όριο (13 ετών και άνω) καθώς θα πρέπει η μάσκα mixed reality να μπορεί να εφαρμοστεί με ασφάλεια στο κεφάλι του επισκέπτη.
*Ευχαριστούμε την κ. Μαρία Παπαϊωάννου, Γενική Διευθύντρια του Ολυμπιακού Μουσείου της Αθήνας, για τη φιλοξενία και την πληρέστατη ξενάγησή της.