Ως «μεγάλη στιγμή για τη Θεσσαλονίκη αλλά και για την Ελλάδα η οποία καταδεικνύει τη δύναμη της συνεργασίας και εκτινάσσει τη σύγχρονη τέχνη στο διεθνή χάρτη», χαρακτήρισε η υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου, τη συνένωση των μουσείων Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη υπό τον τίτλο «Μητροπολιτικός Οργανισμός Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης» (Momus), η τελετή υπογραφής σύμβασης των οποίων, πραγματοποιήθηκε απόψε σε πανηγυρική εκδήλωση στο δημαρχιακό μέγαρο της πόλης.
«Το νομοσχέδιο είναι έτοιμο και θα πάρει σύντομα το δρόμο του στη Βουλή, ώστε να μπορέσει να στηρίξει - στο μέτρο των δυνατοτήτων - τα τυχόν επιπλέον κόστη αυτής της συνένωσης» συμπλήρωσε η κ. Κονιόρδου.
«Ελπίζουμε αυτή η...παντρειά των μουσείων - που θα διατηρήσουν μια σχετική αυτοδυναμία - να "γεννήσει" παιδιά που δεν θα είναι απλώς "πέντε ακόμα ζωγραφιές" αλλά ένας χώρος όπου θα αναπτύσσονται και θα συν-δημιουργούν όλες οι τέχνες» συμπλήρωνε φανερά συγκινημένος ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, ο οποίος υπήρξε άλλωστε από τα ιδρυτικά μέλη του Μακεδονικού Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης, πριν από 38 χρόνια.
Στην δίωρης διάρκειας τελετή, χαιρέτησαν με ομιλίες τους, η υφυπουργός Εσωτερικών Κόλλια-Τσαρουχά και ο εκπρόσωπος του περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας, Αλέξανδρος Θάνος (αντιπεριφερειάρχης πολιτισμού).
Την παρουσίαση της «επώδυνης αλλά και εξαιρετικά δυναμικής και καρποφόρας διαδικασίας προετοιμασίας του εγχειρήματος» - της συνένωσης των μουσείων και της σχετικής συμφωνίας -έκανε αναλυτικά ο πρόεδρος του Δ.Σ του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, Ανδρέας Τάκης, διευκρινίζοντας πως δεν πρόκειται για «συγχώνευση», αλλά για «συνένωση δυνάμεων και λειτουργιών που φιλοδοξεί να φέρει την πόλη στον παγκόσμιο χάρτη της σύγχρονης τέχνης».
Το νομοσχέδιo, προβλέπει τη συνένωση των μουσείων και την ίδρυση οργανισμού με την επωνυμία «Μητροπολιτικός Οργανισμός Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης» (συντομογραφία ΜΟΜus) με έδρα τη Θεσσαλονίκη. Το «Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης» (ΚΜΣΤ) αναδιαρθρώνεται οργανωτικά και συνενώνεται η λειτουργία του με τη λειτουργία του «Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης» (ΜΜΣΤ).
Ιδιαίτερα συγκινητική ιστορική αναδρομή στην ίδρυση το 1979 του Μακεδονικού Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης, «όταν η Θεσσαλονίκη δεν είχε ούτε ίχνος μουσειακής υποδομής που να υπηρετεί τη σύγχρονη τέχνη», έκανε η πρόεδρος του Δ.Σ του ΜΜΣΤ, Ξανθίππη Σκαρπιά-Χόιπελ, χαρακτηρίζοντας τη Θεσσαλονίκη ως «πόλη των εικαστικών εκπλήξεων».
«Ευοίωνη για το μέλλον των μουσείων και της φωτο-εικαστικής δραστηριότητας στην πόλη, σε καιρούς μάλιστα πολιτικοκοινωνικής αλλά και πολιτισμικής δοκιμασίας», χαρακτήρισε την μετάβαση στον «μητροπολιτικό οργανισμό», ο πρόεδρος της εφορείας του Μουσείου Φωτογραφίας (του μόνου Μουσείου φωτογραφίας στη χώρα) Μανόλης Μαραγκούλης.
Την ιστορική σχέση της ΔΕΘ με τον πολιτισμό και τους θεσμούς του στην πόλη (φεστιβάλ κινηματογράφου, τραγουδιού, αλλά και εγκαταστάσεις του ΜΜΣΤ που αποτελούν όπως είπε, «το σύμβολο αυτής της ιστορικής σχέσης») τόνισε σε έκτακτη παρέμβασή του ο πρόεδρος της Helexpo, Τάσος Τζήκας, ο οποίος έκανε αναφορά στο πολιτιστικό πάρκο που εμπεριέχει το υπό διαμόρφωση σχέδιο ανάπλασης των χώρων της Διεθνούς Έκθεσης, όπου και βρίσκονται οι εγκαταστάσεις του ΜΜΣΤ - μέλους πλέον του Momus.
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ