Σε προηγούμενο μας άρθρο με αφορμή την επίσκεψη του Πάπα στην Ελλάδα είχαμε εστιάσει στην θέση του:
Τις προθέσεις του τις κατέστησε ξεκάθαρες από το αεροπλάνο της επιστροφής και μάλιστα επικαλούμενος και θεολόγο του Φαναρίου: "Ο μεγάλος ορθόδοξος θεολόγος Ζήζιουλας, που σπουδάζει εσχατολογία, είπε κάποτε χαριτολογώντας: η ενότητα θα βρεθεί στο Έσχατον! Εκεί θα υπάρχει ενότητα. Αλλά είναι ένας τρόπος να πούμε: δεν πρέπει να μείνουμε ακίνητοι περιμένοντας να συμφωνήσουν οι θεολόγοι. Αυτό που λένε είναι ότι ο Αθηναγόρας είπε στον Παύλο ΣΤ': ας βάλουμε όλους τους θεολόγους σε ένα νησί να συζητήσουμε και θα πάμε αλλού μαζί. Αλλά αυτό είναι ένα αστείο.
Ας συνεχίσουν οι θεολόγοι να μελετούν γιατί αυτό είναι καλό για εμάς και μας οδηγεί να καταλάβουμε πώς να βρούμε την ενότητα καλύτερα. Εν τω μεταξύ, όμως, προχωράμε μαζί, προσευχόμενοι μαζί, κάνοντας μαζί ελεημοσύνη. Ξέρω για παράδειγμα ότι στη Σουηδία, πιστεύω, η Λουθηρανική και η Καθολική Κάριτας είναι μαζί. Μπορούμε να εργαστούμε και να προσευχηθούμε μαζί, μπορούμε να αφήσουμε τα υπόλοιπα που δεν καταλαβαίνουμε πώς να τα κάνουμε στους θεολόγους”
Τώρα όμως η ανησυχία μεγαλώνει. Πολλές φορές ο ποντίφικας αναφέρεται στην προ-σχίσματος εποχή με ιδιαίτερες αναφορές στους "Αγίους της Εκκλησίας της πρώτης χιλιετίας” ή σε “μια Εκκλησία που ήταν ακόμα αδιαίρετη"
Σήμερα ο Πάπας Φραγκίσκος ενέτεινε τις προσπάθειές του να καταργήσει την παλιά λατινική λειτουργία, απαγορεύοντας την τέλεση ορισμένων μυστηρίων σύμφωνα με το αρχαίο τελετουργικό, στο τελευταίο του μήνυμα κατά των συντηρητικών και των παραδοσιακών.
Το Γραφείο Λειτουργίας του Βατικανού εξέδωσε ένα έγγραφο που διευκρίνισε ορισμένα ερωτήματα που προέκυψαν αφότου ο Φραγκίσκος τον Ιούλιο έκανε το έκτακτο βήμα να επιβάλει εκ νέου περιορισμούς στην τέλεση της λεγόμενης Τριεντινής Τελετής.
Η Λειτουργία της Τριεντίνου, γνωστή και ως Παραδοσιακή Λατινική Λειτουργία, η εξαιρετική μορφή της ρωμαϊκής ιεροτελεστίας, ή παραδοσιακή ιεροτελεστία, είναι η Ρωμαϊκή Ιεροτελεστία της Καθολικής Εκκλησίας που εμφανίζεται στις τυπικές εκδόσεις του Ρωμαϊκού Μισάλ που δημοσιεύτηκαν από το 1570 έως το 1962
Η κίνηση του Φραγκίσκου τον Ιούλιο εξόργισε τους συντηρητικούς και τους παραδοσιακούς, δεδομένου ότι ισοδυναμούσε με άμεση αντιστροφή μιας από τις πολιτικές του Πάπα Βενέδικτου ΙΣΤ'. Ο Βενέδικτος το 2007 είχε χαλαρώσει τους περιορισμούς για την τέλεση της λατινικής λειτουργίας σε μια προσπάθεια να συμφιλιωθεί με μια αποσχισθείσα ομάδα παραδοσιακών, που ήταν αντίθετοι με τις εκσυγχρονιστικές μεταρρυθμίσεις της Β' Βατικάνειας Συνόδου. Ο Φραγκίσκος δήλωσε τον Ιούλιο ότι έπρεπε να αντιστρέψει την πορεία, επειδή η απόφαση του Βενέδικτου του 2007 είχε διχάσει την εκκλησία και είχε γίνει αντικείμενο εκμετάλλευσης από τους συντηρητικούς για ιδεολογικούς λόγους.
Το Βατικανό επανέλαβε αυτό το σκεπτικό σήμερα Σάββατο εξηγώντας την ανάγκη για τους νέους περιορισμούς. Το νέο διάταγμα απαγορεύει τη χρήση του αρχαίου τελετουργικού για τα μυστήρια του Χρίσματος και της χειροτονίας νέων ιερέων και θα καταστήσει εξαιρετικά δύσκολο για τους παραδοσιακούς να έχουν πρόσβαση στα μυστήρια του Βαπτίσματος, του Γάμου και της Πρώτης Κοινωνίας σύμφωνα με το παλιό τελετουργικό.
Ο αρχιεπίσκοπος Arthur Roche, επικεφαλής του Γραφείου Λειτουργίας του Βατικανού, δήλωσε ότι οι περιορισμοί είναι απαραίτητοι για την προώθηση της ενότητας στην εκκλησία και της ενότητας στην τέλεση των μυστηρίων της.
"Ως ποιμένες δεν πρέπει να υποκύπτουμε σε στείρες πολεμικές, ικανές μόνο να δημιουργήσουν διχασμό, στις οποίες το ίδιο το τελετουργικό συχνά αξιοποιείται από ιδεολογικές απόψεις", έγραψε ο Roche στο έγγραφο, το οποίο ο Φραγκίσκος επέτρεψε να δημοσιευθεί.