Το «Elevate Festival 2018», διοργανώθηκε στο χιονισμένο Γκρατς της Αυστρίας, απο την Τετάρτη 28 Φεβρουαρίου και κράτησε πέντε ολόκληρες ημέρες. Είναι ενα vegan φεστιβάλ που φιλοξενεί και συνδυάζει Μουσική, Τέχνη αλλά και συζητήσεις πολιτικού περιεχομένου από ολοκλητη την Ευρώπη.
Η ιστορία, όπως όλα δείχνουν, δικαιώνει σήμερα όχι μόνο τον αρθρογράφο του αμερικανικού περιοδικού που είχε γράψει «ότι η ηλεκτρονική μουσική είναι το μέλλον μπαίνει τελεία και θαυμαστικό» αλλά και εκείνους που πρόλαβαν να αφουγκραστούν πρώτοι το δυνατό «ηλεκτρονικό κύμα» που πλησίαζε απειλητικά τη βιομηχανία της Μουσικής!
Ένας οραματιστής εξ αυτών είναι και ο Βορειοελλαδίτης μουσικός και ραδιοφωνικός παραγωγός Αναστάσιος Διόλατζης, (Dj ISON), βασικός «εγκέφαλος» του διάσημου και επιτυχημένου «Reworks Festival» της Θεσσαλονίκης, ο οποίος ανέβηκε στα decks το μεσημέρι του Σαββάτου για χάρη του «Elevate» στη μουσική σκηνή «Orpheum», απογειώνοντας την πενταήμερη fiesta με ένα κορυφαίο warm up σετ.
Θα ήταν σίγουρα, αδιανόητο, μετά από δεκατέσσερα χρόνια σκληρής δουλειάς, το ταλέντο του να μην ταξιδέψει στον παγκόσμιο μουσικό χάρτη, βάζοντας το όνομά του στη λίστα με τους κορυφαίους Djs.
Δίχως να μπορεί να κρύψει τη χαρά για την αναγνώριση των κόπων του, μέσα από το πιο λαμπερό χαμόγελό του ο famous ISON ξεχώρισε στο Φεστιβάλ μέσα από το ταμπεραμέντο του, ως ένας Μακεδόνας που ξέρει καλά πώς να μεταλαμπαδεύσει στην Ευρώπη το χάρισμα, το ταλέντο και την ελληνική συνέπεια, ευγένεια και ομορφιά
Δηλώνοντας δικαιωμένος, όλη αυτή η επιτυχία απλά του «φορτίζει» τον εγκέφαλο με μεγάλες ιδέες για τα επόμενα βήματά του. Όσοι τον άκουσαν live, στα «πηγαδάκια» του forum, άκουγες: «Just... amazing».
Ο Dj ISON στην μέχρι τώρα καριέρα του έχει ανέβει σε πολλά stages και στο εξωτερικό, όπως στο Λονδίνο, το Βερολίνο, το Μόναχο, την Κοπεγχάγη, τη Στοκχόλμη, τη Βαρκελώνη (κ.α) και δικαίως θεωρείται ο πρώτος άντρας που ανέπτυξε και ανέδειξε τον ηλεκτρονικό ήχο στην Ελλάδα.
Έκπληξη το live - streaming με τον ταλαιπωρημένο και «απαισιόδοξο» Τζούλιαν Ασάνζ
Την ίδια ώρα, η απευθείας σύνδεση στο Opening Event του Φεστιβάλ με τον 46χρονο πλέον, ιδρυτή των WikiLeaks, Τζούλιαν Ασάνζ ανέβασε στα ύψη το ενδιαφέρον, καθώς πρόκειται, ίσως από τα πιο προβεβλημένα και αμφιλεγόμενα πρόσωπα των τελευταίων ετών, με τον ίδιο να τραβά τα φώτα της δημοσιότητας σε κάθε του εμφάνιση.
«Μπορώ να σε ακούσω Αυστρία!», είπε στο ξεκίνημα της ομιλίας του μέσω live - streaming, ενώ, μεταξύ άλλων, μιλώντας για την τρομοκρατία, προειδοποίησε για την κατάρρευση της ανθρωπιστικής πολιτικής από την επίδραση της τεχνητής νοημοσύνης.
Ο σχεδόν αγνώριστος Τζούλιαν Ασάνζ μπροστά στο κοινό στο Opening Event
«Δεν χρειάζεται μεγάλο κουράγιο για να αλλάξουν τα γεγονότα. Και το ρίσκο δεν είναι τόσο μεγάλο, όσο κάποιοι θέλουν να πιστεύουν. Ακόμη κι αν εμείς κάποια στιγμή ως Δύση κινδυνεύσουμε, δεν έχουμε καμία σχέση με τη Συρία και το μέγεθος του κινδύνου. Από όλους τους υπαλλήλους του WikiLeaks για παράδειγμα, μόνο εγώ είμαι σε αιχμαλωσία, κανένας άλλος δεν έχει συλληφθεί, κανένας δεν έχει δολοφονηθεί και συνεχίζουμε να δημοσιεύουμε. Σας προτείνω να έχετε περισσότερο Θάρρος. Σε αντίθεση με την Συρία και το Ιράκ, ο φόβος έχει εξαπλωθεί τεχνητά και σε χώρες που δεν βρίσκονται σε πολεμικό καθεστώς και δεν απειλούνται», είπε και συνέχισε:
«Δεν χρειάζομαι κανένα θετικό μήνυμα, γιατί ουσιαστικά σημαντικό είναι το αρνητικό μήνυμα», υπογράμμισε από την εξορία του στο Προξενείο του Εκουαδόρ στο Λονδίνο, έτοιμος να βάλει το «δάχτυλο» σε πολλές πληγές από το βήμα ενός πολιτικοποιημένου Φεστιβάλ.
«Κυβερνήσεις και εταιρείες κολοσσοί, όπως η Google και το Facebook, η CIA, προσπαθούν με κάθε μέσο να μας ελέγξουν και να μας χειραγωγήσουν, να στάξουν δηλητήριο, εμφυτεύοντας το φόβο», σημείωσε, ενώ χαρακτήρισε τον αμερικανό Πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ «εξημερωμένο» ον. Η προγραμματισμένη ομιλία του είχε ως σκελετό το γενικότερο ρόλο των μίντια αλλά και των υπηρεσιών πληροφοριών.
Ολόκληρη η ομιλία του Τζούλιαν Ασάνζ στο Elevate Festival
Ο Ασάνζ, έχει «κολλήσει» στην Πρεσβεία του Ισημερινού στο Λονδίνο για σχεδόν έξι χρόνια και το περιβάλλον διαβίωσής του περιορίζεται σε δωμάτιο 20 τετραγωνικών μέτρων χωρίς άμεσο ηλιακό φως. Η εξορία έχει αλλάξει οπτικά τον 46χρονο - η λευκή γενειάδα τον έκανε να φαίνεται εξαντλημένος και κουρασμένος - ενώ στις απαντήσεις και τα μηνύματά του πολλές φορές παρουσιάστηκε μη συγκεντρωμένος και αδιάφορος, γεγονός που παρατήρησε σε μεγάλο βαθμό και ο διεθνής Τύπος.
Ο ιδρυτής των Wikileaks δεν έκρυψε την πεσιμιστική του διάθεση, ωστόσο, κλείνοντας δεν δίστασε να εκθειάσει το έργο του ως άψογο και απόλυτα ακριβές.
Η εμφάνιση του Ασάνζ στο άνοιγμα του Φεστιβάλ προκάλεσε εκ των προτέρων συζητήσεις μεταξύ του ακροατηρίου του Elevate, καθώς οι επικριτές σε μερικά από τα tweets τους θέλησαν να αναγνωρίσουν αντι-φεμινιστικές και αντισημιτικές τάσεις.
Ανάμεσα στους ομιλητές στην έναρξη του Φεστιβάλ και ο πρόεδρος της Αυστρίας Αλεξάντερ Βαν ντερ Μπέλεν, αλλά και ο Αναστάσιος Διόλατζης.
Στο Φεστιβάλ δυναμική παρουσία είχαν και μέλη ακτιβιστικών οργανώσεων, που θέλησαν να μεταφέρουν το δικό τους μήνυμα ενάντια στην εκμετάλλευση της Φύσης αλλά φιλοξενήθηκαν και ιστορίες ανθρώπων που εκδιώχθηκαν από τον τόπο τους και μοιράστηκαν την εμπειρία ζωής τους για τον αγώνα επιβίωσης.
Σημαντικό βήμα έλαβε και η συζήτηση την τελευταία ημέρα του Φεστιβάλ, με κεντρική παρουσιάστρια και ομιλήτρια την Αργυρώ Μπαράτα, για το μεγάλο κύμα διαφυγής προσφύγων των τελευταίων χρόνων στην Ευρώπη, τις συνθήκες κράτησης στα κέντρα μετανάστευσης, την αποκαθήλωση των φοβικών στερεοτύπων, την αφαίρεση της ταμπέλας στον προσδιορισμό των ανθρώπων αλλά και για το πώς ο φόβος μπορεί να τροφοδοτείται συχνά από την πολιτική. Στο πάνελ συμμετείχε και η Ανδρομάχη Παπαϊωάννου, Κοινωνική Ανθρωπολόγος, από την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες.
O Βασίλης Τσαρτσάνης, η Αργυρώ Μπαράτα και η Ανδρομάχη ΠαπαϊωάννουΒίντεο από την τελευταία ημέρα του Φεστιβάλ με Θεματική «Change The Narrative»
Η «καρδιά» της ηλεκτρονικής μουσικής χτύπησε στο Γκρατς: Μια παραγωγή με άγγιγμα σπεσιαλίστα
Με το σύνθημα «We Are Europe» λοιπόν, καρφιτσωμένο σε όλη την πόλη, το θερμόμετρο να πιέζει ασφυκτικά, αγγίζοντας μέχρι και τους -17 βαθμούς Κελσίου κάποιες μέρες, νέα παιδιά και fans από κάθε γωνιά της Γης να αψηφούν το κρύο και με τα ειδικά βραχιολάκια στα χέρια να ψάχνουν ενθουσιασμένα τα stages, η «καρδιά» του ψυχρού Γκρατς ζεστάθηκε με ηλεκτρονικούς ήχους που έβγαιναν ακόμη και μέσα από τα βουνά!
Live εικόνα από το Φεστιβάλ
Απίστευτο κι όμως αληθινό! Λένε, πως όταν ερωτεύεσαι, σκέφτεσαι «διαστροφικά». Όπως στην περίπτωσή μας οι διοργανωτές του «Elevate», που τρύπωσαν μέσα σε κατακόμβες με περίσσεια επαγγελματική οξυδέρκεια και έρωτα για αυτό που κάνουν, στήνοντας μουσικές «φωλιές» για να παρουσιάσουν ένα υπερθέαμα διεθνών προδιαγραφών.
Λαοθάλασσα στις «μουσικές φωλιές» μέσα στα βουνά του Γκρατς
Εκτός από την πληθώρα των μουσικών που έπαιξαν στο Φεστιβάλ (62 performers), ανάμεσά τους και ηχηρά ονόματα, όπως ο Dj Koze, Peter Broderick, Ben Frost, ο techno icon Jimi Tenor (που έκλεισε και το Φεστιβάλ), και ο Greg Fox, όλη η παραγωγή είχε άγγιγμα σπεσιαλίστα. Σε ήχο, φώτα, οργάνωση, χώρους, ασφάλεια και φιλοξενία.
Και επειδή είπαμε, ότι η ηλεκτρονική μουσική κρύβεται κάτω από τις «φούστες» πολλών ειδών, με θετική και αρνητική χροιά αυτό, δεν περιγράφεται το θέαμα και η αίσθηση μέσα στο χώρο του Μαυσωλείου, όταν ο Mario Batkovic, γρατσούνισε ακορντεόν και πιάνο στο απόλυτο σκοτάδι. Απόδειξη πως η μουσική δεν έχει σύνορα και το «Elevate» μπορεί να σου θυμίσει μέχρι και βραδιά Όπερας!
Η απόλυτη μουσική μαγεία μέσα στο Μαυσωλείο
Με αφορμή την θεματική του Elevate Discourse με τίτλο «Ρίσκο και Κουράγιο» το Reworks Agora, το forum του Reworks, παρουσίασε στο Φεστιβάλ και το θέμα της προσφυγικής κρίσης, φιλοξενώντας την Έκθεση «The Small Room Project by Asklepeion», έμπνευση του ακτιβιστή και βασικού συνεργάτη του Φεστιβάλ, Βασίλη Τσαρτσάνη, μια έκθεση για το ταξίδι προσφύγων από τις εμπόλεμες ζώνες στην Ευρώπη μέσα από σπουδαία έργα Σύρων προσφύγων.
Αξιόλογη, ξεχωριστή περίπτωση ο Saleh Ismail που γεννήθηκε στη Ράκκα της Συρίας το 1993. Ζωγράφος από την παιδική του ηλικία, περιγράφει: «Ζωγράφιζα από μικρός σε κάθε τοίχο του σπιτιού μου. Δεν επιτρεπόταν να τους αγγίξει κανείς.
Σήμερα, δεν γνωρίζω αν το σπίτι μου υπάρχει καν. Ο Saleh Ismail έχει εκθέσει έργα του στο Βερολίνο τον Ιούλιο του 2016 και συνεχίζει να παρακολουθεί μαθήματα στην Καλών Τεχνών και να βελτιώνει τις γνώσεις του στη Γερμανική Γλώσσα. Μακρινός στόχος του να γίνει καθηγητής.
Με τουλάχιστον 9.000 επισκέπτες(αριθμός ρεκόρ για το Φεστιβάλ) και 110 καλεσμένους, μια σπουδαία ελληνική συμμετοχή, το Φεστιβάλ «Elevate» στο Γκρατς της Αυστρίας είχε επιτυχημένη υπογραφή. Ποιος μπορεί, άλλωστε, να ισχυριστεί το αντίθετο.
Δείτε επιπλέον φωτογραφικό υλικό από το Φεστιβάλ «Elevate 2018»