Από σήμερα και για τις επόμενες μέρες το ΠΕΝΤΑΠΟΣΤΑΓΜΑ ξετυλίγει τις σελίδες της ιστορικής μνήμης και παραθέτει ενδιαφέροντα στοιχεία και αναλύσεις με αφορμή της επέτειο της Επανάστασης του 1821.
Σήμερα στο πρώτο μέρος, παραθέτουμε την ανάλυση που μοιράστηκε με ένα πολυπληθές κοινό, ο πρώην Αντιπρόεδρος της Βουλής, κ. Βύρων Πολύδωρας πριν από δέκα χρόνια σε εκδήλωση για τα 190-τότε- χρόνια από την Επανάσταση.
“Δεν γεννήθηκε κανένα ελληνικό έθνος το 1821. Αναγεννήθηκε. Ξύπνησε. Ξεσηκώθηκε. Αυτό είναι το σωστό” βροντοφώναξε ο λόγιος-πολιτικός κ. Βύρων Πολύδωρας στην ομιλία του με θέμα “1821: Υπόθεση Πίστεως και Εθνικής Έμπνευσης” στις 20 Μαρτίου 2011 στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Παπάγου-Χολαργού απαντώντας παράλληλα με ακλόνητα ιστορικά στοιχεία και στους “δήθεν αντικειμενικούς κριτές και υποκριτές, τους χειριστές της μισής αλήθειας”, όπως τους αποκάλεσε, “που ανέλαβαν εσχάτως όσο και αναιδώς να μας διδάξουν τις “αρετές” και τις “καλοσύνες” του Νεοθωμανισμού”.
Ανίκητα πάνω από το Αιγαίο τα Rafale - "Σπέρνουν τον τρόμο" με τους φονικούς METEOR
Το σκεπτικό της Επανάστασης
Σύμφωνα με τον κ. Πολύδωρα, το σκεπτικό της Επανάστασης αποτυπώνεται από τον Ρήγα Φεραίο.
“Δεν ήταν μια εξέγερση. Δεν ήταν μια αυθόρμητη πράξη. Ήταν ένα πλήρες σκεπτικό αγώνα για την ελευθερία. Ώριμο να τεθεί σε εφαρμογή” σημειώνει και επικαλείται τον “Θούριο” στο σημείο που αναφέρει:
“Ως πότε παλικάρια, θα ζούμε στα στενά,
μονάχοι σα λεοντάρια, στις ράχες στα βουνά;
Σπηλιές να κατοικούμε, να βλέπουμε κλαδιά,
να φεύγουμ’ απ’ τον κόσμον, για την πικρή σκλαβιά;
Να χάνουμε αδέλφια, πατρίδα και γονείς,
τους φίλους, τα παιδιά μας, κι όλους τους συγγενείς;
Κάλλιο είναι μίας ώρας ελεύθερη ζωή,
παρά σαράντα χρόνια, σκλαβιά και φυλακή”
Και ζητάει να προσέξουμε ακόμη μια στροφή του “Θούριου”:
“Τι σ' ωφελεί αν ζήσης, και είσαι στη σκλαβιά;
στοχάσου πως σε ψαίνουν, καθ' ώραν στην φωτιά.
Βεζύρης, δραγουμάνος, αφέντης κι' αν σταθής
ο τύραννος αδίκως σε κάμνει να χαθής.
Δουλεύεις ολ' ημέρα, σε ο,τι κι' αν σε πη,
κι' αυτός πασχίζει πάλιν, το αίμα σου να πιή.
Ο Σούτζος, κι' ο Μουρούζης, Πετράκης, Σκαναβής
Γκίκας και Μαυρογένης, καθρέπτης, είν' να ιδής.”
Για τους δε τελευταίους θυμίζει πως καρατομήθηκαν κατά τις βουλές του σουλτάνου.
Ο αυθεντικός ορισμός του '21 από τον Κολοκοτρώνη
Τον αυθεντικό ορισμό του '21, σύμφωνα με τον λόγιο-πολιτικό, τον δίνει ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης στις 7 Οκτωβρίου 1838 στην περίφημη ομιλία του στην Πνύκα:
“Όταν αποφασίσαμε να κάμωμε την Επανάσταση, δεν εσυλλογισθήκαμε ούτε πόσοι είμεθα ούτε πως δεν έχομε άρματα ούτε ότι οι Τούρκοι εβαστούσαν τα κάστρα και τας πόλεις ούτε κανένας φρόνιμος μας είπε «πού πάτε εδώ να πολεμήσετε με σιταροκάραβα βατσέλα», αλλά ως μία βροχή έπεσε εις όλους μας η επιθυμία της ελευθερίας μας, και όλοι, και ο κλήρος μας και οι προεστοί και οι καπεταναίοι και οι πεπαιδευμένοι και οι έμποροι, μικροί και μεγάλοι, όλοι εσυμφωνήσαμε εις αυτό το σκοπό και εκάμαμε την Επανάσταση.
Εις τον πρώτο χρόνο της Επαναστάσεως είχαμε μεγάλη ομόνοια και όλοι ετρέχαμε σύμφωνοι. Ο ένας επήγεν εις τον πόλεμο, ο αδελφός του έφερνε ξύλα, η γυναίκα του εζύμωνε, το παιδί του εκουβαλούσε ψωμί και μπαρουτόβολα εις το στρατόπεδον και εάν αυτή η ομόνοια εβαστούσε ακόμη δύο χρόνους, ηθέλαμε κυριεύσει και την Θεσσαλία και την Μακεδονία, και ίσως εφθάναμε και έως την Κωνσταντινούπολη. Τόσον τρομάξαμε τους Τούρκους, οπού άκουγαν Έλληνα και έφευγαν χίλια μίλια μακρά. Εκατόν Έλληνες έβαζαν πέντε χιλιάδες εμπρός, και ένα καράβι μιαν άρμάδα. Άλλά δεν εβάσταξε!”
“Σας είπα ότι ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης δίνει τον αυθεντικό ορισμό του '21. Μας πληροφορεί ο Σιμόπουλος (σ.σ. Κυριάκος Σιμόπουλος γνωστός ιστοριοδίφης) στο Αλφαβητάρι του Γέρου του Μοριά: «Το γένος ποτέ δεν υποτάχθηκε στον Σουλτάνο. Είχε πάντα το Βασίλειό του, τον Βασιλιά του, τον στρατό του, τα κάστρα του. Βασιλιάς του ήταν ο Μαρμαρωμένος Βασιλιάς. Στρατός του οι αρματωλοί κι οι κλέφτες. Κάστρα του η Μάνη και το Σούλι»” τονίζει ο κ. Πολύδωρας.
Τροχαίο στη Βουλή: Η σοκαριστική στιγμή της σύγκρουσης - Βίντεο-Ντοκουμέντο
Ο αυθεντικός ορισμός του '21 από τον Διονύσιο Σολωμό
Ο δεύτερος ορισμός του 1821 κατά τον κ. Πολύδωρα δίνεται με αυθεντικότητα από τον εθνικό μας ποιητή , Διονύσιο Σολωμό. Σύμφωνα με τον ομιλητή, ο «Ύμνος εις την Ελευθερίαν» είναι το χρονικό των γεγονότων του πολέμου από το 1821 μέχρι το 1823, ενώ παρομοιάζει τον Διονύσιο Σολωμό με «πολεμικό ανταποκριτή».
“Οι δεκαέξι πρώτες στροφές είναι το ιερό και αφηρημένο θέμα-όραμα της ελευθερίας. Αυτό το ξέρουμε όλοι. Για να κορυφωθεί η ελευθερία, που την γνωρίζουμε από την «κόψη του σπαθιού την τρομερή» τώρα κατακτιέται με το να «αντιπαλεύει» στην δέκαπέμπτη στροφή: «κάθε τέκνο σου με ορμή και καταπάυστα γυρεύει ή τη νίκη ή τη θανή». Τεκμηριώνει σε στίχο, σε αιμάτινη γραφή και ανάγνωση, το «ελευθερία ή θάνατος»” τονίζει ο κ. Πολύδωρας και υπογραμμίζει πως “το '21 γεννήθηκε από την θυσία των Ελλήνων. Από την απόφαση να απαντήσουν στο δίλημμα: Ελευθερία ή σκλαβιά. Επέλεξαν την ελευθερία. Αδιαφόρησαν για το κόστος της”
“Οθωμανισμός” αντί Τουρκοκρατία σήμερα
“Τι σημαίνει τουρκοκρατια; Τώρα δεν λένε τουρκοκρατία. Λένε “οθωμανισμό”. Περίπου θέλουν να φτιάξουν έναν συλλογισμό, μια ιστορική εικονικότητα, και αυτό ασφαλώς το αντικρούω, γιατί είναι μια πλασματικη΄και επικίνδυνη υπόθεση η οποία καταλήγει σε ένα πολύ εσφαλμένο, όσο και αποτρόπαιο συμπέρασμα. Ότι περίπου ήταν καλό το σύστημα διοικήσεως και άμα βρίσκαμε ξανά έναν “Νεο-Οθωμανισμό”, όπως προτείνει ο Νταβούτογλου, τότε θα ήμασταν ξανά ευτυχισμένοι” σχολιάζει σε άλλο σημείο της ομιλία του ο κ. Πολύδωρας και συνεχίζει:
“Όμως τουρκοκρατία δεν είναι μια απλή διοικητική μέθοδος. Είναι σκλαβιά. Είναι φυσικός εξανδραποδισμός. Είναι ηθικός εξευτελισμός. Είναι πνευματικός και πολιτισμικός αφανισμός. Τι σημαίνει τουρκοκρατία; Τουρκοκρατία σημαίνει εξισλαμισμοί. Τουρκοκρατία σημαίνει παιδομάζωμα. Τουρκοκρατία σημαίνει γενίτσαροι. Τουκροκρατία σημαίνει “πρώτη νυχτα του γάμου” αν έχετε ακούσει. Τουρκοκρατία σημαίνει κάθε είδους βανδαλισμοί και αυθαιρεσίες. Τουρκοκρατία σημαίνει χαράτσι. Κεφαλικός φόρος ή ακόμη φόρος καπνίζουσης εστίας, φόρος υπερυψωμένου μαντρότοιχου, φόρος αροτριώντων βοών ή οιοασδήποτε φόρος κατά βούληση του κατακτητή”...
Σαν Θεία Κοινωνία, σαν προσευχή....
Κλείνοντας κάνει τον συσχετισμό με το σήμερα: “Το 1821. Υπόθεση πίστεως. Όχι ιστοριογραφίας. Αρκετά πια με την ιστοριογραφία. Οι υπερδυνάμεις της αμφιβολίας επελαύνουν και σαρώνουν τα πάντα. Εμείς αντιστεκόμαστε. Και γινόμαστε ένα ταπεινό εκκλησίασμα μιας υπόθεσης πίστεως και εθνικής έμπνευσης. Και κοινωνούμε μαζί. Έτσι ορίζω εγώ το '21 σήμερα. Σαν Θεία Κοινωνία και προσευχή. Για να αντλήσουμε δύναμη από το '21 ώστε να ξεπεράσουμε τις δυσκολίες των καιρών”...